Néhány perc figyelmes hallgatás után egyértelmű vélemények formálódtak bennem a Ván kiadó eddig általunk mellőzött Verdunkeln nevű csapatának Einblick In Den Qualenfall című nemrégiben megjelent lemezével kapcsolatban. Mindenekelőtt a N.I.L. kritikában

már említett Wrest nyilatkozat igazsága erősödött meg, (a ’80-as évek néhány nem metal előadójával és a black metalhoz fűződő viszonyukkal kapcsolatosan) ezek után azt az összetéveszthetetlen germanizmust konstatáltam, amit a már rengeteget emlegetett Nagelfar, Graupel, The Ruins of Beverast, Kermania és hasonszőrű társaik képviselnek. Ez elsőre igazán kecsegtetően hangzik, aztán jobban belegondoltam, hogy az elmúlt időszakban ez a vonal nem működött kielégítően némethonban, így mielőtt egy elhamarkodott recenziót hoztam volna össze, inkább hagytam, hogy ülepedjenek az élmények. A Nagelfar

, mint régvolt családfő, már nem vehető összehasonlítási alapnak a 2007-es esztendőben. A Graupel első ránézésre jónak tűnő nagylemeze (Auf Alten Wegen

) egyszerűen nem működik, pedig minden benne van, aminek elméletileg benne kéne lennie, gyakorlatilag viszont egy fárasztó, zavaros, összességében unalmas korong. A The Ruins of Beverast a Rain upon the Impure

-ral kivonta magát a szintér krémjéből, mivel a törekvés, hogy önmagukon is túltegyenek egy meglehetősen életképtelen gyermeket hozott a világra, végül pedig a Kermania is elkövette azt a hibát, hogy engedett olyan hatásoknak, amelyeknek nem kellett volna, illetve a dalok szerkezete az ideálisnál nehezebb falattá tette az Ahnenwerk

-et.

Az In die Irre jó kezdés: semmi igazán izgalmas, de megvan az a hangulat, ami a Graupel lemezen nyomokban felütötte a fejét, aztán mégsem bukkant a felszínre, vontatott tempó, borongós férfikórus - még vállalható formában -, effektezett, de torzításmentes bontások, melyekről helyenként és a későbbi számokban is ezen megoldás során a Fields of the Nephilim miliőjére asszociálhatunk. VerdunkelnA szám befejezése során a középgyors tempó veszi át a főszerepet, melyet nem lépnek túl a továbbiakban sem, kaotikus gitárszóló, és a részint a visszhangos megszólalásnak köszönhető, egybeolvadó zúzás vezet át a következő szerzeménybe (Im Zwiespalt), mely negyed órájában már több potenciált, fogósságot tartalmaz, igaz, nem hibátlanul. Az agyonechósított pergőhang hamar zavaróvá válik, főleg, hogy a dobhasználat pejoratív értelemben véve is a minimum megoldásokra hagyatkozik, a már említett lassú tempó erejét gyengítik ezekkel a sajnálatos hibákkal.

A nem kívánatos elemek sűrűsödése a harmadik, Der Quell című tétel során kezdi elérni a kritikus szintet: a militarista jelleg butácska énekdallamokban fejeződik ki, amit a főriff szintén fokoz, az értékelhető részek ebben a dalban a háttérben megbúvó részletekben keresendők, a szólóban és a díszítésekben.

A Die Saat der Klingére hasonló összegzés vonatkozik, mint az In Di Irre-re, melyben az egészre vonatkozó tévedésektől eltekintve nem találhatunk kivetnivalót, igaz, szintúgy nem ostromol hegycsúcsokat.

A Verdulkeln becsületét a címéhez méltó Der Herrscher védi meg és állítja helyre, majd a befejező, Auf Freiem Felde csorbítja vissza rútul. Előbbi 17 percben mutatja meg, mire képesek a németek, ha tényleg egy jó témákkal és csúcspontokkal rendelkező epikus darabot szeretnének alkotni, míg utóbbit az első hangjától az utolsóig a szemétbe kellene kivágni. Mintha az egyébként rettenetesen túlértékelt Empyrium görcsölt volna valami amatőr nsbm csapattal; danonászás, népsiralom, és ezeket a béna dallamokat követő gitárjáték, egyszerűen gyalázatos.

A Einblick In Den Qualenfall sajnos nem frissítette fel a színteret, az alapjában véve ígéretes hozzáállás, és a hazai pályán való játék, ami a stílushoz való érzéküket, ha nem is garantálja, de mindenképpen elősegíti, nem bizonyult elegendőnek ahhoz, hogy babérkoszorúval illessük készítőinek fejét. Ez a véleményem nem jelenti azt, hogy el fogom felejteni őket, legfeljebb a CD hallgatásakor átugrok majd 2 számot, és próbálom felhőtlenül élvezni a legjobb pillanatokat, melyekből kétségkívül akad néhány.

7.5/10

rtp

Ván Records