English version.

Az alábbi beszélgetésre Jarboe budapesti fellépése után került sor Erik Wunderrel, a Cobalt zenei agyával, aki Jarboe zenekarában a dobos posztot töltötte be ezen a turnén.

Az élet és a szükség úgy hozta, hogy ezt az interjút egy Unleashed-kazettára vesszük fel. Sajnálod?

(nevet) Hát az igazság az, hogy szeretem az Unleashed-et. Nem hallgatom persze minden nap, de elismerem, jó kis oldschool zene.

És mit gondolsz, a Cobalt lemezekre, mondjuk a Ginre, fognak-e egyszer úgy tekinteni, mint ahogy ma tisztelik például a 20 évvel ezelőtti norvég lemezeket? Magyarán: lesz-e oldschool a Cobalt?


Nos, úgy látom, hogy a mai zenék nagy része műanyag, túl steril. Ezért megpróbálunk visszanyúlni azokhoz a régi lemezekhez, amik hatással voltak ránk. Mint a Led Zeppelin például, vagy a Tool. Ezzel azt szeretnénk elérni, hogy a dalaink állandóan mozgásban legyenek, az egyik pillanatban meglepetést okozzanak, a másikban ess tőlük valami transzféleségbe. Több különböző hangulatot próbálunk belerakni a zenébe. Van egy rakás olyan banda akinek fogalmuk sincs ezekről, tehát magáról a zenéről.

Mit hiányolsz ezekben a bandákban?

Egyszerűen nem érzek bennük semmit, nem érintenek meg. A jó bandákat keresni kell, nehéz csak úgy rájuk bukkanni. Mi megpróbálunk új ritmikai és koncepcionális ötleteket vinni a zenébe. Úgy gondolom, hogy a zenélésben a zenélés indítéka a legfontosabb. Ha azért zenélsz, hogy csajokat szerezz, vagy hogy népszerű legyél, vagy valami hasonló, valószínüleg azok, akiket a zene igazán érdekel, nem fogják igazán érdekesnek találni a zenédet.

Mi a te indítékod?

Ez egy szervezett módja annak, hogy kiereszd az energiáidat. Ha tele vagy dühvel, akkor sokkal jobb dalt írni erről, mint nekiállni harcolni mondjuk.

Ehhez képest a Cobalt énekese, Phil McSorely katona.

Ez a foglalkozása. Tele van előnyökkel, az igaz, de nem akarja, hogy ez az életforma teljesen átvegye felette az irányítást. Ezért a Cobalt neki inkább olyan, mint egy kapocs az otthonunkhoz. Akárhol is van, megnézi az weboldalunkat, válaszol a levelekre, ilyesmi.


Térjünk vissza mi is, és szapuljuk még kicsit a mai zenéket, ha lehet. Úgy tűnik, hogy mostanában az igazán jó és jelentős bandák még csak nem is az undergroundban vannak, hanem annál is lejjebb, mint ti is. Motivál benneteket az, hogy felszínre, vagy legalábbis feljebb törjetek?

Engem már az is meglep, hogy a zenénket egyáltalán ennyien ismerik. Pedig nem játszunk élőben, és általában két év kell ahhoz, hogy előálljak egy új lemezanyaggal, ami elég sok idő. Elég fura, tekintve, hogy főleg azokat a bandákat nyomatja a média, akik turnéznak is, mi pedig nem is játszunk élőben, szóval a zenénknek kell magáért beszélnie. És természetesen az underground pártján állunk, ismerek egy társaságot, akik 15 éve játszanak mindenféle kiadó nélkül Wyoming közepén, csak mert szeretik ezt csinálni. Ez a fajta motiváció közelebb áll hozzánk.

Pedig korábban, amikor úgy nézett ki, hogy Phil leszerel a seregből, volt szó róla, hogy lesznek Cobalt-koncertek. Csalódott vagy emiatt?

Nem. Na jó, kicsit, jó lett volna élőben játszani a Cobalttal. De hát, Phil nagyon jó katona, aki megtalálta a számítását a hadseregben. Most léptették elő őrmesterré, nem lett volna fair azt követelnem tőle, hogy adja fel ezt. Ez az egyetlen akadálya a koncerteknek, de túl nagy árat kellene fizetnie, mert nagyon nehezen találna másik állást. Nem igen tudna kizökkenni abból, hogy egyik nap – ezt épp tegnap írta meg nekem egy e-mailben – azt látja, hogy egy nő felgyújtja magát Bagdad közepén, mert letartóztatták a fiát, aztán másnap elkezd valami civil melót.

Pontosan mit is csinál?

Felderítő. Van 5-6 embere, akikkel átfésülik a terepet, mielőtt megérkezne teljes létszámban a hadsereg.

Van valami jó oldala is annak, hogy nem játszotok élőben?

Van, így megmarad körülöttünk ez a misztikus aura. De nem kizárt, hogy egyszer valamikor fellépünk valami fesztiválon. Évente kb. kétszer találkozunk Phillel, amikor szabadságon van és visszajön Denverbe, olyankor együtt lógunk. Van a koncertezésre elméleti lehetőség, de nem tudom. Az is biztos, hogy ahhoz meg kellene találni a megfelelő társakat, mert egy szar koncert miatt nem érdemes szervezkedni.

Megjelennek a zenében valamilyen formában az olyan élmények, mint amilyen például ez a bagdadi nő?


Hogyne. Ha nem is konkrétan, szóról szóra elbeszélve, inkább egy furcsa érzelmi töltet formájában. Ez természetes, az ilyen élményektől nem is lehet nagyon másképp megszabadulni. Amikor például a Gint írtam, úgy képzeltem el, hogy egy pszichedelikus, trip-szerű végeredmény születik majd. Van egy demó CD-m éneksávok nélkül, az ilyen is. De aztán megjött Phil, és a hangjának köszönhetően sokkal rockosabb, punkosabb lett az anyag. Ez sem csoda, igazi punk volt régen, nagy tarajjal, piercingekkel. Ő egy igazi különc, nagyon összpontosított személyiség, sok könyvet olvas, és nagyon rendezett. Egy másfajta lüktetést ad a zenének.

Elég messzire kerültetek attól, amit a War Metallal elkezdtetek. Gondolod, ha Phil ma is írna dalokat, akkor is valami ilyesmit játszanátok?

Igazság szerint szerzett néhány gitártémát, és azok olyasfélék, mint a Ritual Use of Fire, az Eater of Birds lemezen hallható többrészes dal. Phil nem egy Malmsteen, de három hangba is képes érzelmeket vinni. Kihallani belőle, hogy ezt valaki szívvel-lélekkel játssza. Ez igaz a War Metalra is, amin ő írta a dalok nagy részét, én csak ezután vettem át tőle a dalszerzési feladatokat, ekkor léptünk az új irányvonalba. Ami igazából nem is új irányvonal, inkább csak egy új fázis.

Ma is war metal az, amit játszotok?

Nem tudom. Amikor az ember fiatal, hajlamos kijelenteni, hogy „War metal, basszátok meg!”, minden más meg le van szarva. Ma inkább szimplán csak emberek vagyunk, akik zenélnek.


Említetted most a Ritual Use of Fire-t, és most látom az indián tetoválásodat is, és még több ilyen pogány és indián utalás is van a zenétekben. Minek köszönhető ez?

Mindketten sokat olvasó, állandóan kételkedő nihilisták vagyunk. Nem feltétlenül vallásellenesek, de mindenképpen megrögzött individualisták, akik inkább az okokhoz, önálló elképzelésekhez, ötletekhez fordulnak, mint a valláshoz, vagy a normákhoz. Ezek a dolgok az egyén erejéről szólnak, és arról, hogy minden másra tenni kell. Persze szeretjük a rituálékat is a magunk módján: néha felmegyünk begombázva a hegyekbe, nagy tüzeket rakunk és nézzük, ahogy megőrülnek a felhők. (nevet) Egyébként a Gin borítójában lévő tüzes képek is így készültek, visszakaptunk egy csomó Landfill Breastmilk Beast CD-t a kiadótól, és felgyújtottuk őket a kertemben. Elpusztítottuk a régit, és felhasználtuk az újhoz.

Az alkohol és a drogok hozzáadnak, vagy elvesznek a zenéből?

Mindkettő. Ahhoz, hogy megírjak egy jó számot, másfajta állapotban kell lennem. Ez nem úgy megy, hogy na, most akkor leülök és írok egy fasza dalt. Az alkohol megteszi a dolgát. Lehet, hogy idővel ez változni fog, és akkor nem is tudok majd ilyen zenét írni. Végül is mindenki arra panaszkodik, még a kedvenc bandája kapcsán is, hogy a régi lemezeik voltak az igaziak. Szóval, ha leállok ezzel az életformával, akkor lehet, hogy a zenéléssel is leállok. Nem akarom lerombolni, amit korábban felépítettünk.

Ez egy másik olyan téma, amire rá szerettem volna kérdezni. Az olvastam egy interjúban, hogy valaki azt mondta, hogy a jó bandák 1, 2 vagy 3 lemez után kimerítik a kreativitásukat, a saját stílusukban rejlő lehetőségeket. Egyetértesz ezzel?

Én soha nem szeretnék olyan lemezt készíteni, ami nem olyan jó, mint az előző. Nem arról van szó, hogy újra kéne írni az előzőt, csak annál gyengébbet nem akarok. Másfelől, a külső vélemények mindig eltérőek, mint a sajátod. Amikor vettük fel a Gint, úgy éreztem: “ember, ez igen!” (nevet) Azt viszont már persze nem tudthattam, hogy most akkor utálni fognak minket miatta, fanyalogni, vagy mi lesz a hatás. Ilyesmiken nem is szabad gondolkozni. Elsősorban magának ír zenét az ember, és ha elégedett a végeredménnyel, akkor már elmondhatja, hogy jó munkát végzett. Persze, lehet a következő lemeznél hirtelen átkapcsol a sajtó, és olyanokat írnak majd, hogy “ugyanolyan, mint az előző, picsába velük” és repülünk az újságokból, dehát… ez van. Baszni rá.


Van olyan zenekar szerinted, amelyik régóta ad ki lemezeket és nem silányult el?

Hmm, lássuk csak, a Tool legutóbbi lemeze, a 10000 Days nagyon tetszik. Ugyan eléggé kiakasztott, amikor a lemez turnéján láttam őket, és Maynard egy cowboy-kalapban vonaglott, mint valami seggfej. De zeneileg továbbra is azt gondolom, hogy nagyon jó. Mint ahogy az új Darkthrone is. Tetszik az új black ’n’ roll irányvonaluk. De igen amúgy, eléggé általános jelenség, hogy a régi kedvencek elszaródnak, nyilvánvalóan az.


Mastodon? Néha úgy tűnik, mintha lenne némi hasonlóság a hozzáállásotokban.

Nagyon szeretem őket is, az új lemezük is nagyszerű. Őket is egy olyan bandának tartom, akik próbálják előrevinni a dolgokat. De ők közvetlen hatással nincsenek a Cobaltra. Valószínűnek tartom viszont, hogy ugyanazoknak a zenekaroknak a hatása érződik rajtuk, mint a Cobalton. Például a Today Is the Day-é, ahol ketten közülük zenéltek is, méghozzá az In the Eyes of God című kiváló lemezen is. Állítólag Steve Austin egy igazi seggfej, és rémálom együtt dolgozni vele, de valahol érthető az állhatatossága, úgy szeretné a dolgokat megvalósítani, ahogyan elképzelte azokat.  A Today Is the Day is egyike a fent említett, továbbra is minőségi zenét előállító bandáknak.

A másik téma, ami gyakran felbukkan nálatok, az apokalipszis. Ebben része van az olvasmányoknak, mint például a Jarboe által is éppen megzenésített Kali Yuga időszakról szóló ősi feljegyzéseknek, vagy inkább csak egy egyszerű érzés?

Inkább az utóbbi. Szeretjük ugyan tanulmányozni a régi indo-európai cuccokat, Phil pedig – ír lévén – különösen sokat olvas a kelta mitológiáról, és rúnákról. Viszont ez nem kerül közvetlenül bele a zenébe. Például, a buddhizmus is érdekel, vonz, de nem része a zenének. Arról van inkább szó, amit látunk, amit akarunk, miközben itt vagyunk, és remélhetőleg hátrahagyunk valami olyasmit, amit mások figyelemmel kísérnek, amiből erőt meríthetnek. Nincsen közvetlen pogány vagy buddhista téma a lemezeken. Csak mi vagyunk, akikre mindezek a dolgok hatással vannak, és eszerint szólunk a világhoz.

Visszatérve Jarboe-ra: hogy kerültél a zenekarába?

A Metal Maniacs és Terrorizer újságírója, Nathan Burk, aki a kezdetektől fogva lelkesedik a Cobalt íránt, csinált velünk egy interjút, nem sokkal később pedig Jarboe-val beszélgetett. Jarboe az interjú végén mondta, hogy mostanában Bestial Warlustot, Deströyer 666-et és ilyesmiket hallgat. Megjegyzem, kicsit őrült egy nő, de bírom ezt benne. (nevet) Régi Swans-rajongóként olvastam is ezt a cikket, úgyhogy küldtem neki egy példányt a War Metalból. Erre visszaírt, hogy szívesen énekelne nálunk, ami kapóra jött, mert épp az Eater of Birds-ön dolgoztam. Így lettünk barátok, havonta 1-2 alkalommal szoktunk telefonon beszélgetni. Egyik alkalommal megkérdezte: „Mit fogsz csinálni májusban?” Én meg azt válaszoltam: „Nem is tudom, csak nem a Jarboe-turnén fogok dobolni?” (nevet) 

Elképzelhetőnek tartod, hogy a jövőben közösen csináljatok zenét?

Hát, nem valószínű. Esetleg. De annyi rengeteg dolgot csinál egyszerre, lemezek, turnézás, vendégeskedés, stb... Túlságosan elfoglalt lenne ehhez. Azt már inkább el tudom képzelni, hogy meghív az egyik lemezére, hogy vegyek részt a létrehozásában. De hogy egy komplett lemezt együtt megírni, hát, az nem valószínű.

Visszatérve az apokalipszis témájára: hogyan képzeled el, egy hirtelen dologként, aminek során minden elpusztul, vagy inkább egy lassú folyamatként?

Inkább lassú folyamatként. A világ populációja elképesztő mértékben növekszik, már most óriási, és ha eléri a bolygó végső kapacitását, akkor a dolgok elkezdenek széthullani. Azt nem tudom, hogy mindez hirtelen és brutálisan fog bekövetkezni, vagy sem. De annyi biztos, hogy amikor főiskolára jártam, a Föld lakossága épp 6 milliárd körül volt, most, pár évvel később már majdnem 7 milliárd. Ez egyszerűen túl sok. Nincs az a kormányzat, ami ennyi emberről gondoskodni tudna.
 
Szándékosan nem foglalkoztok politikai témákkal a szövegeitekben?

Igen. Van ugyan néhány ilyen banda akiket szeretek, a Rage Against the Machine, az egy fasza banda, de nekem akkor is másról szól a zenélés. Arról, hogy elvisz arról a helyről, ahol épp vagyok. Tehát, hazaérsz egy stresszes nap után, lazítasz, kibontasz egy sört, beteszel egy lemezt - én ilyenkor nem politizálásra vágyódom. Így hát, inkább érzéseket próbálunk elkapni, semmint politikai üzeneteket közvetíteni. Phil is, bár a hadseregnél van, nincs annyira Amerika mellett, vagy akár ellen, egyszerűen csak a hivatását végzi. 

Az új lemez Hunter S. Thompsonnak és Ernest Hemingwaynek van dedikálva, akik a borítón is szerepelnek. Ez honnan jött? Úgy értem, kiváló írókról van szó, nem kérdés, de hogyan találtátok meg őket magatoknak, mint példaképeket? 

Mindketten megszállott individualisták voltak, akárcsak Phil és én. Volt bátorságuk ahhoz, hogy önmaguk legyenek és minden másra magasról tegyenek. Hunter is, akár volt pénze, akár nem, önmaga volt. Például a hatvanas években a Hells Angelsszel furikázott, laza arc volt. A könyvei nagy hatással voltak rám abban, hogy önmagam legyek, ahelyett hogy megpróbálnék valaki másnak látszódni. Ugyanez igaz Hemingwayre. Önbizalmat ad az önálló cselekvésekhez való akaraterejük és magabiztosságuk példája.

Hemingwaynek és Thompsonnak további közös vonásai is akadtak, például mindaketten alkoholisták voltak és öngyilkosok lettek. Azt is tudjuk, hogy ti sem vetitek meg az italt, úgyhogy, bár talán hülyén hangzik a kérdés, de hogyan képzeled el a saját halálodat?

Nem is tudom. Eléggé szertelen alkat vagyok a hétköznapokban… Amit biztosan tudok, az az, hogy túlélni valamit csak akkor lehet, ha ennek van értelme. Hemingway és Thompson nem fiatalon haltak meg, akkor ölték meg magukat, amikor már végeztek a munkájukkal. Hemingway 61 évesen halt meg – ezért van 61 számra bontva a Gin. Thompson 67 évesen lőtte le magát, tolószékhez volt kötve, ami az ő nyüzsgő, partizós életformájának nem felelt meg. Szóval nem igazán látta értelmét a folytatásnak. De ami az én halálomat illeti, hát hmm… erre nem tudok válaszolni. Faszba.


És mi igaz abból, hogy a Cobalt white metal zenekarként indult, meg hogy Philnek volt egy Nachtwald nevű white metal projectje is?

(nevet) Ó, ez pletyka. Ezt a Cobalt rosszakarói terjesztették rólunk, még amikor indultunk. Egy szó sem igaz belőle. Maga a Nachtwald létezett, de black metalt játszott.

Ha leírhatnád a zenéteket a történelem egyik háborújával, melyik lenne az?


Az első világháború.


Miért?

Egyrészt ugye Hemingway miatt, másrészt meg azért, mert ez a világháború még talán kegyetlenebb volt, mint a második. Úgy értem, a második is szörnyűséges volt, de az elsőben például ott volt a mustárgáz, ami egy igazán mocsok dolog lehetett és hasonlók. Igen, az első világháborút mondom.


Azt nem mondanám így, hogy szerintem az első világháború “unalmas” volt, de mégiscsak, az egy ilyen lövészárok-támadás-gáz-lövészárok-támadás-gáz forgatókönyvre volt felhúzva. Úgyhogy, azt hittem, a másodikat mondod, mert mégiscsak, változatosabb volt, ami a zenéteknek is jobban megfelel.

Van persze „kapcsolatunk” a második világháborúval is, a nagyapám ugyanis egy bombázó lövésze volt Németország felett. De, hmm… jut eszembe, mondhatnám Vietnamot is, hiszen egy csomó katona bedrogozva harcolt ott.

Vége.

 

The following interview was made with Erik Wunder right after Jarboes Budapest date. Erik was playing as the drummer of Jarboe on this tour.

It came so, that we are recording this interview on an Unleashed casette, how do you feel about that? Are you sorry for it?


(laughs) I like Unleashed. I really don’t listen to them all the time, but yeah, good old school stuff.

Speaking of old school stuff… we think that Gin is similar to some old school classic albums, like, for example, certain 20-year-old norwegian stuff. Do you think people will think the same of your music in, say, 20 years?


Our opinion is that music is getting kind of plastic these days. Everyone sounds like everyone else, so we try to reach back to albums that really influenced us, and listen to the sound structures of bands like old Led Zeppelin or something like Tool too. We try to put together songs that move, surprise you one time and another time put you in a trance. So we try to put a lot of different moods into the music. I think that there are a lot of bands out there who just don’t even have an idea about music…

What do you miss in these bands?

I just don’t feel it. I’m not moved, and so… you really have to search for good music to find it, it’s not regulary avaible. We’ve been trying to implement new ideas rythmically and conceptually. My philosophy is that it’s all about reason you create in music. That makes the music good. So if you’re making music just to be popular or to get girls or anything else, the music might not be as good to people who really care about music.

What is your reason to create music?

It’s a focused way to unleash energy that could be used in battles. It’s better to write music than to get in a fight.

But as a professional soldier, your partner Phil McSorely, he does fight acctually. Does that create tensions in him?

I don’t think so. He really likes doing it. It’s a great outlet for him. And I think it keeps him kind of back at home while he is away. He can always check the Cobalt website and answer the e-mails.  It keeps him from beeing just a soldier. It’s his job but it’s not all of him. There’s lots of positive things in it for him, but he doesn’t want to get consumed by it.

Let us go back to the previous topic and keep on mocking today’s music scene. I think that most of the meaningful bands nowadays have gone under the underground. Is it a motivation for you to break through this wall and gain popularity in the underground?

I’m really surprised that our music has been doing as well as it has because we don’t play live, it takes about two years to come up with all the music, so I’ve been playing my drums for a while and then I come up with some guitar parts and I record an album basically every two years. Yeah, I mean it is weird, most bands that get a lot of coverage are the ones that are playing live and we don’t play live, so we just kind of let the music speak for itself. And we definitely try to support underground music because those are the bands who do it because that’s what they want. There is a band I know from Wyoming, and they’ve been playing together fifteen years and they don’t have a record label, they don’t have a CD out internationally but they still make music ’cause they like it. That’s the kind of motivation I like.

You don’t play live beacuse of McSorely’s profession, but when you released Eater of Birds it seemed he was going to leave the army, but later that plan changed. Was it a disappointment for you?

No… Well, in some ways, because it would be cool to play live with Cobalt. But he is a very good soldier and he has found his niche. I don’t want him to leave that, because he is moving up in the military, you know he is very marked…

What’s his rank?

He is a sergeant. And he is a cavalry scout. Which means he acts almost like a speciality unit where he goes out with 5 or 6 people before everyone else and hunts. He has been doing very good in the army, so if he would leave the army, we could do Cobalt live, but what would he do otherwise? You know, he couldn’t have a dayjob, because how can you go back from the middle of Iraq to there? He is in Baghdad right now, he sent me an e-mail two days ago, and he saw that a woman set herself on fire and burned to death in protest to her son being arrested. He can’t really go from seeing all that to just having a regular job. That’s why he stayed in the military.

Do you think that there is something good in that you don’t play live?

Yeah, kind of. We like to keep that mysterious aura about us. But it’s possible that we might do a festival gig at some point. I see him maybe twice a year when he comes back to Denver and we hang out. There is a possibility of doing it live but I don’t know… We have to have the perfect people ‘cause we wouldn’t set off for a shitty show.

Can those experiences like you said before, like with the woman who burned herself, be found in the music or the lyrics of Cobalt? Does this give a special motivation?

Yes, I mean, he can’t really help but to use the emotion that he has. So when I was writing Gin I thought that it would be more experimental and sound even more trippy and psychedelic than Eater of Birds, but it turned out it sounds a little bit more rock. I wasn’t expecting that, and lot of that has to do with the vocals. So I had all the music on a CD of Gin without vocals, and it sounded a lot different. It got more straightforward and more punk rock. Phil used to have a big mohawk when he grew up and piercings everywhere – we started up playing in a punk band. So he brings a lot of energy. He is very eccentric and very focused, and he reads a lot of books. He is very organized, I guess. So, he brings a different vibe.

You got very far away from what you started with War Metal. Do you think you would sound similar if McSorely still wrote music too?

Actually, he has written a few guitar parts on his own, and it sounds a lot like the Ritual Use of Fire stuff, the parts in between the songs on Eater of Birds. He is not really great technically, he can’t play like Yngwie Malmsteen, but there is just a lot of feelings. He can write a guitar part with just three notes but it feels good, you know? You can tell there is a man with a heart playing the guitar. The same can be said about War Metal, he wrote the guitars on most of the songs. I started to play the guitars on Eater of Birds, I’ve played everything since then because he left. And that was when we took the new direction. Or better said, it’s not a new direction, it’s just a new stage.

Would you still call it war metal?

I don’t know. When you are younger you are much keener on being in one scene and saying you know “fuck you, I am war metal” and now we are just people. Guys who make music.

You just mentioned the song Ritual Use of Fire and I can see that you have an Indian tattoo, and you have pagan motives and Indian rituals in the lyrics. What does all this stand for?

I guess it has a lot to do with nihilism. We are both readers and intellectuals, and it’s not necessarly anti-religion but it’s anti-common thought. We just try to be total individuals to ourselves and use thought, reason and ideas instead of relying on religion or normality. So I guess it’s just a thing of being strong as yourself and saying “fuck off” to everything else. But yeah, we are kind of ritualistic, and we like to go into the mountains and take mushrooms and see the clouds go crazy and light fires. (Laughs.) You know the pictures for Gin, the inserts where you see the fire. Our record label Profound Lore sent us a big box of Landfill Breastmilk Beast EP CDs when they were released. So we set a bunch of those CDs up in my backyard and set them on fire. And that’s what we used for the new stuff. Tearing down but moving on.

Another topic which seems to have a central role in your music is the apocalpyse. Do you conceptualize it according to the ancient scriptures like Jarboe does with Kali Yuga, or is it simply just a feeling?

I think it’s more of the latter of what you said. We like to study old Indo-European stuff, and Phil, of course, is Irish, so he studies a lot of ancient Celtic things and runes. But for example I like Buddhism, but it’s not really part of our music. But I guess we just have this thing about us that we’ll say what we want while we’re here and hopefully it leaves something behind that someone else will pay attention to or gain strength from. There’s not really a direct pagan thing or a direct Buddhist thing. It’s just kind of us being influenced by all those things and saying what we think about them.

How did you get to Jarboe’s band?

The journalist who really helped Cobalt a lot, his name is Nathan Burk, and he writes for Metal Maniacs and Terrorizer and a few other magazines, so he heard our first EP, Hammerfight, and he was asking for an interview in Metal Maniacs. He did the interview and right after that we recorded War Metal, and he did this interview with Jarboe in Terrorizer magazine and at the end of the interview she was saying ”I’ve been listening to like Bestial Warlust and Deströyer 666 and…

That was one of the things that I wanted to ask, if she really listens to this kind of music...

She is cool, man! (Laughs.) I mean she is kind of crazy, but that’s what I like about her. So as an old Swans fan I was reading that, and wondered that if she was into metal, so I thought, I’d send her a Cobalt CD, and she said that she really liked it and said that “I’ll do vocals on any of your stuff if you want”. At that time I was working on Eater of Birds so I said perfect, I have a new album on the way. So we became friends that way. I talk to her on the phone maybe once or twice a month, we are having conversations and it came up that she needs a drummer for this tour and she said “What are you doing in May?” I said, “playing drums for you?” (Laughs.)

Do you think that maybe you will write music together some time in the future?


Well, probably not. Maybe. But she has so many things going on that I don’t know, she really doesn’t… like she is doing these one-off shows, and she is doing a lot of guest appaerances and such, so it’s possible if she is doing an album and asks me to be a part of it, then. But as far as doing a full record together, probably not. Because she is busy all the time…

Back to the topic of the apocalypse: how do you imagine it, is it a moment when everything turns off, or rather a slow motion?

More a slow motion I think. The world population is emerging, huge, and it is gonna reach the maximum capacity and then things will just start falling apart. I don’t know if that will be in the sense of apocalypse, I don’t know if, like everything will be wiped out or if…  But you know, when I was in college, the world population was just above 6 billion, and a few years later it’s 6.8 billion, so… there is too many people. No goverment can have enough resources to take care of everybody. Unfortunately.

It’s on purpose that you don’t focus on politics in your music and lyrics?

Yes. I like some bands, I like Rage Against the Machine, cool band, but you know, music for me is kinda going somewhere else than you are all day long. It takes you away from normality. So you had a stressful day, you go home and chill out, drink some beer, and listen to some music, and I don’t want to hear about politics when I just chill out. So we try to catch some feelings, instead of saying some weird political things. Even though Phil is in the army, he is not for or against America, he has just found a job he is good at.

The new record is dedicated to Hunter Thompson and Ernest Hemingway, who are on the cover. How did this come, I mean, surely they are great writers, but how did you find them for yourself as heros?

They are extreme individualists and both Phil and I are also. And I like the way that they had the courage to just be themselves and say “fuck you” to everything else. For example, for Thompson it didn’t matter if he was poor or he had money, he was still himself. Yeah, I mean he rode around with the Hell’s Angels in the late ’60-s, you know. He was a cool dude, and his books really influenced me to be myself and do what I want instead of trying to be someone else. And the same goes for Hemingway. We just like the powerful self-motivation and confidence of those two guys.

And both Hemingway and Thompson liked drinking. And both committed suicide. So we know that both Phil and you like drinking, so maybe this is a profane question, but how do you imagine your death? Have you got nightmares about that?

I don’t know… I am pretty excessive, on a daily basis… What I found is you survive if you have a reason to survive. And what I like about both Thompson and Hemingway is that they didn’t die at a young age. They died after their work was done. Hemingway was 61 when he killed himself – 61 tracks on Gin – and Thompson was 67, that’s a long life. And he killed himself because his writing was already done and his body was getting old. For the last month of his life he was in a wheelchair. And that just wasn’t his personality, he had to be walking around, he had to be the life of the party. And so he didn’t have any purpose. But I really don’t know about my own death… fuck.

And do mushrooms and alcohol give something to, or take something from, your music?

I think probably both. To me to write a really good song I got to have to be in a lot of different moods. I can’t just feel like regular, be like “ok I’m gonna write a really cool song right now”. I have to be in a different state. The drinking does it, but… maybe that will change as I get older. But then again, everyone always criticizes their favorite bands because “their old stuff is good”. I don’t know, maybe… in order to survive if I have to get out of that lifestyle and might not write music anymore, just because I don’t want to ruin what we have already made.

That’s another thing we wanted to ask. I’ve read somewhere that someone said that after 1, 2 or 3 albums good bands exhaust their creativity and their possibilities in their own style. Do you agree with that?

Yeah, I mean, I don’t ever want to make a record that is not as good as the last one. And it’s not the case of trying to replicate the last one, but I don’t ever want to release music that is weaker. But then again, public perception is always different than your own. When we recorded Gin I was like “oh, man!” (Laughs.) This is pretty good stuff but I didn’t know if people might hate us or might not like it, you can’t think about things like that. You write music that moves yourself, so if you write music that you like, then I think you’ve done a good job. Maybe we’ll record another Cobalt album and all of sudden the press is like “this one sounds like the last one, fuck these guys!”, and we are not in magazines any more, but you know… fuck it.

Do you know any band who have had a really long career and still play the same quality music? Which are these bands?

Yes, well, When it came out, I thought that the new Tool record was really good, 10000 Days. And then I saw them live, and Maynard was wearing that cowboy hat and acting like a Jackass on stage. It pissed me off, but I still think the record is good musically. I also like the new Darkthrone stuff. I like that black ’n’ roll direction they went. But yes, it’s a very common thing when favorite bands get old and make bad music, for sure.

We also thought that you like Mastodon, sometimes there are similarities in your approach.

Yes, I do like them very much, their new record is pretty good. But I don’t really take a musical influence from them. They are also kind of a progressive band, and they probably listen to the same bands as we listen to, like Today Is the Day, I do love them. Two guys from Mastodon play on In the Eyes of God, which is a great record. Steve Austin is so good, man. I heard that he is an asshole to work with, but I can see his point, he wants things the way he thinks. Today Is the Day is another band which is still doing good music.

We read it somewhere on the Internet that McSorely had a white metal project called Nachtwald. Is that true?

(Laughs.) That’s a misconception. That was a rumour started about us in the early days by some people in Colorado who did not like us. People who are probably sucking dicks. (Laughs.) Nachtwald truly existed, but played black metal.

If you should describe your music with one particular war of human history, which war would it be?

World War One.

Why?

I say that because Phil is in the army and he idolises Ernest Hemingway that much. And it was a really vicious, more primal war, even more than WW2. I mean, Jesus, WW2 was terrible, but in WW1 you had mustard gas and really brutal things going on. And of course, Hemingway fighting for the Italians. Yes, I would say WW1.

I wouldn’t say that WW1 was “boring” but it was like “fight, gas, fight,” and so on, so I thought you’d say WW2, because there were a lot more instruments used, and that fits more your musical style…

My grandfather was in the army in WW2, for America, in Germany – my family is German – he was on a bomber and he ran the communications and was also a gunner. We definitely have connections to WW2… and maybe also Vietnam! I love The Doors, and that was a weird war, because there were a lot of soldiers on drugs.

End.

 

a' ördög & nubain
pictures by ws

written down with the helpful assistance of Maqus